perjantai 30. syyskuuta 2011

[SD] Alkumietteitä uudesta kampanjasta

Pienoisen tauon jälkeen taas uutta päivitystä blogiin, jottei se vallan kuole. Hiljaisuudelle on syynsä, aloitin viime kuussa koulun käynnin kahden vuoden hiljaiselon jälkeen ja yllättäen se on vienyt aika kokonaisvaltaisesti mukanaan. Tilannetta ei helpottanut muuttaminen uudelle paikkakunnalle ja uuteen elämän rytmiin totuttelu on vienyt aikansa. Roolipelaaminen on ollut tänä aikana hieman jäissä mutta nälkään on tarjottu helpotusta kotopuolessa mutta myös pääkaupunkiseudulla. Isomman projektin tarpeeseen olen aloittamassa uutta Pathfinder-kampanjaa Hämeenkyrön päässä, siitä lisää seuraavaksi. Osa linkeistä sisältää spoilereita, joten pelaajat pysykää kaukana niistä.

Edellisessä merkinnässäni kirjoittelin siitä, että Saamattomien porukka jakaantui kahteen leiriin syksyn pelejä ajatellen. Osa aloitti Haaskakruunu-seikkailupolun Ismon hellässä huomassa kun taas osa jäi ilman kampanjaa, tarkoituksena kuitenkin aloittaa sellainen syksyn aikana. Itse päädyin tuttulle paikalle, pj:n näkösuojan taakse kehittelemään juonia pelaajien päänmenoksi. Kampajaksi valitsin melkein diktaattorimaisesti Toinen Pimeys-/Second Darkness-seikkailupolun (SD), jonka itse koin pelaajana keväällä 2010. En kokenut kampanjaa kovin erityiseksi, sitä onkin sanottu Paizon ainoaksi virheeksi kampanjana (itse en menisi ihan noin pitkälle lausunnossa) mutta esimerkiksi Navdi on vetänyt ilmeisen onnistuneen SD-kampajan. Hänestä ja parista Paizon sivuilta löytyvästä kampajasta mallia ottaen lähden itse johtamaan Toista Pimeyttä.

Tavoitteena on fiksailla kampanjaa toimivammaksi, vähentää väkivallalla tehtäviä ratkaisuja ja tuoda grindaamisen tilalle hieman kinemaattisempaa toimintaa. Myös draamallisia elementtejä koitan tunkea mukaan, kun mahdollisuuksia vain ilmaantuu. Hengeltään kampanjan olisi tarkoitus olla "viitta&tikari"-tyylistä hiippailu ja hämärähommailua. Sankarit toimivat hyvin äärimmäisen haltiajärjestön agentteina, jotka metsästävät kansansa pettureita ja suojelevat sitä vaaroilta. Järjestön traditiot ja säännöt menevät kaiken edelle ja haltia-kansan suojelemiseksi äärimmäisetkin keinot ovat sallittuja. Näistä näkökulmista on myös tarkoitus rikkoa hieman illuusiota haltioista ja näyttää sisältä käsin millaisia ovat haltioiden tavat toimia. Kuten tästä paatoksesta voi päätellä, kampanja pelataan haltia-hahmoilla.

Pelaajia kampanjaan tulee neljä, jo tuttua saamatonta: Visa, Pyry, Ismo ja Mikko (eri Mikko kuin DA-pj Mikko). Kokoonpano on lähes identtinen Riimuvaltian Nousu II-kampanjassa mutta vahvistettuna Ismolla, joka johtaa samalla Haaskakruunua toiselle puoliskolle. Paperilla pelaajaryhmä näyttää hyvältä, uskoisin pelityylien sopivan yhteen toistensa ja oman pelinjohtamistyylini kanssa. Joitain hahmoideoita on tullut jo esille mutta ei kaikilta, joten ne säästykööt toiseen kertaan.

Olen innoissani uudesta kampanjasta, erityisesti siksi että pääsen rakentamaan Toisen Pimeyden uudestaan, muokkaamaan valmista tarinaa paremmaksi omien mieltymysteni mukaan. Se on haaste, koska paremman ratkaisun löytäminen ei aina ole helppoa, kun paremmuus on kovin subjektiivista, mutta haasteena tämä on mainio. Joku voisi kysyä, miksi haluan johtaa kampanjan jonka olen pelannut ja miksi en johda jotain muuta kampanjaa joita hyllyssäni on. Vastaus lienee se juuri se, että haluan kokeilla miten kampanjan muokkaaminen onnistuu. Onko vielä luovuutta jäljellä ihan suunnittelupöydälle asti vai rajoittuuko se improamiseen kesken peliä. Seikkailujen kirjoittaminen on ollut itselleni vaikein osa pelinjohtamista, joten tälläinen muokkaamis- ja parantelutyö on hyvää harjoitusta tälle vajeelleni.

Tälläisillä aatoksilla olen aloittelemassa ensi viikonloppuna kampanjaa, mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Saamattomaan tapaamme pelaajat eivät ole olleet niin aktiivisia (tähän mennessä) kuin olen toivonut mutta se on täysin peliporukkamme hengen mukaista. Tällä hetkellä mietin mihin kirjaan kampanjan tapahtumat, Mekanismin wikissä on jo kolme Toinen Pimeys-lokia mutta ehkä sinne yksi vielä mahtuu. Toinen vaihtoehto olisi pitää pelipäiväkirjaa Saamattomien omalla foorumilla jolloin se tosin jäisi muilta uteliailta salatuksi. (Saamattomat hylkäsivät Facebookin tukikohtanaan kun keskustelualueet katosivat ryhmiltä).

Näillä aatoksilla, Blue_Hill.

2 kommenttia:

  1. Kyllä Mekanismiin mahtuu. Lisää luettavaa kansalle, wooo!

    VastaaPoista
  2. Olen kyllä varsin kateellinen pelaajille, jotka pääsevät tähän kamppikseen mukaan! Sen verran mehukasta meininkiä tiedossa on heille! Mekanismiin tietysti tietoja!

    VastaaPoista